fredag 3 februari 2012

Buffalo Springfield – ”Again” (1967)


Buffalo Springfield existerade en relativt kort tid, 1966-1968, och hann göra tre plattor. Again var deras andra och anses av många vara ett mästerverk och deras höjdpunkt i karriären. Bandet bestod av flera namnkunniga personer – Stephen Stills, Neil Young, Richie Furay, Dewey Martin samt Bruce Palmer, där speciellt de två förstnämnda är kända för den breda publiken. Inspelningen var inte en helt harmonisk process utan kantades av en del missämja och en till stor del frånvarande Neil Young. Även Bruce Palmer saknades till stor del pga av åtal för droginnehav. Till skillnad mot den första plattan är Again snarare en samling låtar av enskilda artister än en gemensam bandprestation. Som tur är hade respektive medlem sådana musikaliska kvaliteter att resultatet blev magnifikt.


Denna platta är en nykomling i min samling. Som tidigare nämnts bläddrar jag med jämna mellanrum i den farliga boken 1001 album du måste höra innan du dör. Inköpet av Again är en konsekvens av detta bläddrande. En allt längre lista av andra plattor jag vill köpa är en annan. Jag hittade Again i en av Uppsalas skivbörser och det visade sig vara en amerikansk andrapressning från 1968. Skicket var dock som sprillans nytt vilket betingade ett pris som var lite högre än vad jag brukar betala för skivor. Men jag gjorde ett undantag. Affärsägaren var själv begeistrad när han hittade skivan i sitt lager och fotograferade den innan han överlämnade den till mig. Den fåfänga delen inom mig har därmed höjt det emotionella värdet på denna platta mångdubbelt och jag kan se mig själv skryta lite försiktigt om den när sådana saker kommer på tal. Självklart kollade jag upp plattan på popsike.com så fort jag kom hem och blev glad när jag såg att den sålts för betydligt mer än vad jag betalade för den.

Första gången jag lyssnade på plattan tyckte jag den var sisådär. Två låtar sticker ut, Expecting To Fly och Broken Arrow, båda Neil Young kompositioner (som jag kände väl till sedan tidigare). Expecting To Fly har ett helt annat sound än övriga låtar med dess skira men oerhört mäktiga arrangemang. En oerhört vacker låt. Broken Arrow har också en annorlunda produktion och är en låt som ger sig ut på en hel del äventyrliga avstickare och sidovägar. Det är kul. Övriga låtar tyckte jag lät ganska standardmässiga.
Andra gången jag lyssnade på plattan hade dessa ”standardmässiga” låtar höjt sig ett snäpp och lät plötsligt lite mer intressanta. Tredje gången jag lyssnade igenom plattan insåg jag dess storhet och förstod att (nästan) alla låtar är, om än inte fantastiska skapelser, ändå väldigt, väldigt bra. Fjärde gången jag lyssnade igenom plattan kunde jag inte annat göra än att fascineras över hur bra låtarna och plattan är.


Buffalo Springfield beskrivs ofta som ett folkrock band, och kanske är det folkrock musiken skall beskrivas som på Again. Jag vet inte. Någonstans hörs en krydda av country, någon annanstans lite rockn’roll, på ett tredje ställe psykedelia osv.

Det kan nämnas att David Crosby hjälpte Stills att skriva låten Rock and Roll Woman vilket anses vara deras första samarbete, ett samarbete som sedmera ledde till det legendariska bandet Crosby, Stills & Nash. Ett band som för övrigt i perioder också gick under namnet Crosby, Stills, Nash & Young då Neil Young återförenades med Stills och hans vänner. Men till dess var det några år, och i väntan på det kan jag inte göra annat än att rekommendera denna platta. Men ge den några spelningar, den växer med varje lyssning.


Tracklist

SideA
1. Mr Soul 2:35
2. A Child’s Claim To Fame 2:09
3. Everydays 2:38
4. Expecting To Fly 3:38
5, Bluebird 4:28

Side B
1. Hung Upside Down 3:24
2. Sad Memory 3:00
3. Good Time Boy 2:11
4. Rock And Roll Woman 2:44
5. Broken Arrow 6:13


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar