måndag 27 februari 2012

Lars-Eric Uneståhl - "Hypnos" (1969)


Den här LP:n är något av en främmande fågel i min samling. Det är varken rockn'roll, psykedelia eller någon form av elektronisk hypnotrance. Vad vi istället bjuds på här är några hypnossessioner ledda av psykologen Lars-Eric Uneståhl. Denna skiva kommer ursprungligen från min morfar som införskaffade den i ett försök att tämja sin rökning. En av sessionerna handlar nämligen om att minska rökbegäret. Eftersom min morfar fortsatte vara storrökare ända fram till året innan han dog tycks inte skivan ha funkat, eller i alla fall inte varit speciellt effektiv.

När jag valde ut denna skiva för det kommande blogginlägget tänkte jag spontant att jag skulle ha lite roligt på dess bekostnad, att skriva något lagom hånfullt och göra lite narr av den. En hypnosskiva från 1969 uppmanar nästan till det. Jag har lyssnat på den en gång tidigare i min tonår, sedan har den mest varit en kul inventarie i skivbacken. Men när jag nu tog mig an den ändrades min attityd.

För det första bjuder Lars-Eric skivägaren på tre maskinskrivna A4-blad i konvolutet med information om forskningsläget kring hypnos, en fördjupad beskrivning av sessionerna på skivan och vad lyssnaren kan förvänta sig. Det tyckte jag kändes schysst. Kul med maskinskrivet material, dessutom! När jag sedan lade mig på golvet och gjorde mig redo för att hypnotiseras insåg jag godheten i det jag lyssnade på. Hur skulle jag kunna göra narr av någon som med jämna mellanrum säger åt mig att jag kommer att "må bra på alla sätt"?


Första sidan innehåller mer allmäna suggessioner om lugn och harmoni, medan B-sidan fokuserar på minskning av rökning och bättre sömn. Några klassiska verk ligger i bakgrunden, bl.a. Bachs Air, medan Lars-Eric med släpig röst uppmanar lyssnaren att slappna av. Djupare och djupare. Och djupare. I det eventuellt avslappnade/hypnotiska tillståndet ges sedan positiva suggessioner som skall påverka lyssnaren positivt, både under lyssningen av skivan, men också i livet utanför skivlyssningen. På A-sidan handlar det som sagt om ett mer generellt lugn medan B-sidan hjälper dig med rökning och sömnsvårigheter.

I de maksinskrivna A4-bladen nämns att första gångerna man lyssnar på plattan brukar man inte bli hypnotiserad, utan man måste lyssna på den flera gånger regelbundet. Och såklart var det så för mig, inte uppnådde jag någon förändrad medvetandenivå. Efter nästa två sidor med släpiga uppmaningar om att slappna av och må bra blev det lite långtråkigt.

Men jag blev ändå positivt inställd till skivan, för det är väl ändå en god gärning att försöka hjälpa människor till ett större lugn och bättre sömn? Och man får ju ta plattan för vad den är, den är från 1969 och lider lite av tidens tand. Samtidigt är hypnos något som fortfarande används i behandlingar och personlig utveckling och inget som man därför bara kan döma ut som "60-talsflum". Personligen kände jag igen en hel del av avslappningsmetoderna från den Yogakurs jag just nu deltar i och de Yoga-nidra sessioner vi genomför (djupavslappning). Det gjorde mig också positivt förvånad då jag insåg att de gamla Yogalärarna måste ha lärt sig en hel del av Lars-Eric. Eller kanske är det tvärtom?

För att få ut något av denna skiva bör man nog lyssna flera gånger på den för att lära sig hamna i rätt medvetandetillstånd. Målet är sedan att kunna självsuggestera sig. Jag känner mig inte tillräckligt motiverad till detta och kommer troligen placera tillbaka skivan i dess gamla roll som kul inventarie och främmande fågel i backen. Men jag har ändå fått en större respekt för den och vill inte längre göra narr av den. Kanske har hypnosen ändå lyckats?

Jag kan avsluta med att nämna att Lars-Eric var en av de som införde mental träning för idrottsmän i Sverige och har arbetat med en hel del framstående atleter. Han har gett ut mängder av böcker, skivor etc. och driver idag Skandinaviska ledarskolan AB i Örebro. När han gjorde Hypnos var han 31 år gammal.

Tracklist

Side A
1. Hypnosinduktion Med Allmäna Suggestioner Om Lugn, Avspänning Och Vila

Side B
1. Rökanvvänjning
2. Sömnsuggessioner

2 kommentarer:

  1. hahaha, en hypnosskiva, det var udda minst sagt! inga smakprov på DuTuben?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, inget på tuben. Kanske dags för mig att lägga upp den och hypnotisera det svenska folket?

      Radera