fredag 15 maj 2020

Johnny Cash - "Ragged Old Flag" (1974)

The man in black, en legend kan man väl nästan kalla honom vid det här laget. Det här var hans 47:e platta, tro det eller ej. Jag tror man då lägger ihop studioalbum, julalbum, samarbeten med andra, gospelalbum, soundtracks etc. Räknar man bara Country & Western studioalbum verkar det vara den 34:e, eller 28:e, beroende på vilken lista jag tittar på. I vilket fall var han en tämligen erfaren artist 1974. Anledningen att jag köpte plattan var att den kostade runt 10 kr, och jag ville ge honom en chans. Jag har några av hans sista album, från American Recordingsserien, och de är ju OK.

Även om jag hyser stor respekt för Cash som artist, så bekräftar mest den här plattan att country inte är min grej. LP:n inleder med den überpatriotiska titellåten, en spoken word låt som hyllar en gammal sliten amerikansk flagga. Jag har lite svårt för den sortens patriotism. Den efterföljande Don't Go Near The Water är helt OK, och fokuserar på miljöförstöringen. Cash var inte den som undvek sociala eller politiska frågor. En annan låt jag kan stå ut med är Pie In The Sky, som lutar lite åt goseplhållet där Cash sjunger om hur det väntar paj på honom uppe i himlen. Men resten av plattan är tämligen trist. Ingen av låtarna sticker ut på något sätt, utan känns som ganska medelmåttiga countrylåtar. Alla är skrivna av Cash, förutom I'm A Worried Man, där hans fru också hjälpte till.


På positiva sidan är att arrangemangen är ganska avskalade, vilket tilltalar mig, och man slipper den där gnälliga formen av country, där en steel guitar klagar, och sångaren har den där typiska countryrösten. Jag gillar Cash röst, han låter livserfaren och seriös, en person jag instinktivt lyssnar på. Synd bara att han envisades med att spela så mycket country.


Tracklist

Side A
1. Ragged Old Flag 3:07
2. Don't Go Near The Water 2:51
3. All I Do Is Drive 2:09
4. Southern Comfort 2:10
5. King Of The Hill 2:43
6. Pie In The Sky 2:25

Side B
1. Lonesome To The Bone 2:42
2. While I've Got It On My Mind 2:19
3. Good Morning Friend 2:06
4. I'm A Worried Man 2:11
5. Please Don't Let Me Out 2:42
6. What On Earth (Will You Do For Heaven's Sake) 2:09



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar