söndag 3 maj 2020

Electric Light Orchestra - "Out of the Blue" (1977)

Den här skivan befann sig i föräldrarnas skivhylla under uppväxten. Jag tror aldrig jag hörde dom spela den, istället plockade jag själv fram den i kanske 11-12 års åldern för utforskning. Den var en besvikelse. Omslaget med en mystisk rymdstation och fina färger lovade något speciellt, men innehållet levde inte upp till förväntningarna, jag tyckte den var tråkig och trist. Den enda låt som föll mig i smaken var Jungle, som blev en av barndomens favoriter. I och för sig trodde jag att de sjöng om Coca Coca Cola Light i refrängen, men det missförståndet kanske bara gjorde den bättre (refrängen går egentligen Chooka chooka hoo la ley, Looka looka koo la ley). Jungle fick ofta snurra på stereon där hemma, men övriga låtar fick vara. När föräldrarna fick för sig att göra sig av med sina LPs på äldre dar, räddade jag den, och den hamnade hos mig.

Det är en dubbelplatta där Jeff Lynn skrivit alla låtar och producerat. Det hörs förstås, han har sitt eget sound som han blivit framgångsrik med. Mycket stråkar, stämsång och starka vibbar av Beatles, Beach Boys och Bee Gees. Verkligen välproducerat. Lynn skrev alla låtar på tre och en halv vecka under en vistelse i de Schweiziska alperna. För mig låter det tydligt 70-tal, mest tack vare alla stråkar tror jag. Mitt första vuxna möte med Lynn var via Travelling Wilburys, där soundet går igen. Många anser att Out of the Blue tillhör en av ELO:s bästa plattor. Som vuxen gillar jag den mycket bättre än som barn, men det är fortfarande inte riktigt min grej.


Det ska dock sägas att det är generellt kvalitativa låtar, Lynn är en skicklig kompositör. En hel del låtar sätter sig på hjärnan, och plattan resulterade i ett antal hits. Tredje sidan bjuder på en svit med tema vädret, vilket tydligen blev Lynns sista försök med en symfonirockskapelse. Jag har inget emot symfonirock och konceptplattor, så det är också helt OK. Men jag tycker en dubbelplatta blir lite för mycket. Jag hade säkert gillat en här skivan bättre om de hade plockat ut de bästa låtarna och skapat en singelplatta istället. Nu tröttnar jag ungefär halvvägs på Lynns sound och byter till något annat.


Tracklist

Side A
1. Turn to Stone 3:47
2. It's Over 4:08
3. Sweet Talkin' Woman 3:47
4. Across the Border 3:52

Side B
1. Night in the City 4:02
2. Starlight 4:30
3. Jungle 3:51
4. Believe Me Now 1:21
5. Steppin' Out 4:38

Side C (Concerto for a Rainy Day)
1. Standin' in the Rain 4:20
2. Big Wheels 5:10
3. Summer and Lightning 4:13
4. Mr. Blue Sky 5:05

Side D
1. Sweet Is the Night 3:26
2. The Whale 5:05
3. Birmingham Blues 4:21
4. Wild West Hero 4:40



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar