måndag 12 augusti 2013

Jerry Harrison – ”The Red And The Black” (1981)

 
Som ett gammalt Talking Heads fan så kunde jag ju inte motstå när jag hittade denna platta billigt någonstans i Uppsala. Tiden för detta inköp var under mina sena tonår när jag gick i gymnasiet. På den tiden var ett skivinköp en stor händelse i livet.

För de som inte vet var Jerry Harrison keyboardist i Talking Heads, vid tillfällen också dess gitarrist. Innan hans medverkan i Talking Heads spelade han i bandet The Modern Lovers. The Red And The Black var hans första soloplatta och spelades in mellan Talking Heads plattor Remain In Light och Speaking In Tounges. Och visst hör man en hel del Talking Heads i musiken, eller är det så att man hör en hel del Jerry Harrison i Talking Heads musik? David Byrne har alltid fått äran som skaparen av Talking Heads musik, men många menar att Jerry Harrison har blivit sorgligt förbisedd när det gäller detta.

 
Jerry Harrisons röst skiljer sig en del från Byrnes röst vilket ger låtarna på The Red And The Black en egen prägel, men skulle man byta ut hans röst mot Byrnes skulle många av låtarna kunnat vara tagna från Speaking In Tounges eller Remain In Light. Ett liknande sound, alltså. Det är funkigt, rytmiskt och neurotiskt.

Personligen är jag alltid haft lite svårt för den här plattan. Jag har svårt att riktigt komma in i musiken, den är som en kompakt vägg jag inte kan passera, jag har inte hittat dörren. Så jag blir stående på utsidan och undrar vad som pågår där inne. Jag vet att många gillar The Red And The Black, och den får bra recensioner på nätet. Men den funkiga ljudmanglingen gör mig trött, och soundet är exakt detsamma på alla låtar. Så efter ett tag känner jag mig lite uttråkad, mer variation hade gjort livet enklare för undertecknad. Bäst gillar jag Worlds In Collision där Harrison har skapat en låt som låter mer som musiken på hans platta Casual Gods som kom i slutet på 80-talet.

 
Plattan tog bara två veckor att spela in, och Nona Hendryx bidrar med körande och på gitarr hörs Andrew Belew.

 
Tracklist

Side A
1. Things Fall Apart 4:58
2. Slink 4:17
3. The New Adventure 5:05
4. Magic Hymie 4:48

Side B
1. Fast Karma/No Questions 3:55
2. Worlds In Collision 5:03
3. The Red Nights 4:03
4. No More Reruns 4:23
5. No Warning, No Alarm 3:35


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar