fredag 9 augusti 2013

Kate Bush – ”Sensual World” (1989)

Det var genom denna skiva jag upptäckte Kate Bush, en artist som därefter blivit en av mina favoriter. Jag var 17 år gammal och bodde ett år i Ohio som utbytesstudent, 1989-90. Låten Love And Anger spelades regelbundet på MTV och jag tyckte bra om den, men tänkte väl inte så mycket över saken. Väl hemma i Sverige hittade jag skivan i någon reaback och minnet av Love And Anger fick mig att köpa den, lite på chans. Jag hade ingen koll på vem Kate Bush var.

På den här tiden kunde man gå till Uppsalas stadsbibliotek och besöka deras musikrum. I detta fanns ett antal tusen plattor att välja och lyssna på, sittandes i sköna fåtöljer med sköna hörlurar. Mycket musik har passerat undertecknads öron i detta rum.

Eftersom jag tyckte ganska bra om Sensual World så undersökte några av Kates Bush tidigare alster i detta musikrum och blev mycket förtjust i det jag hörde. Ganska snabbt hade jag samtliga av hennes skivor hemma och hon har sedan dess följt mig genom livet. Allt tack vare Sensual World.

 
Sensual World var Kate Bush sjätte album och jag upplever att den skapades ganska sent i hennes karriär. Men hon var faktiskt bara drygt 30 år gammal när den släpptes, många har väl inte ens påbörjat en karriär då. När det gäller öppningslåten, tillika titellåten, lät Kate sig inspireras av James Joyce bok Ulysses. Jag kan inte påminna mig om att jag läst den, vilket jag misstänker är en stor brist i min litterära uppfostran utifrån hur viktig alla verkar tycka den är, så jag har ingen koll på handlingen. Men låten är bra.

Som brukligt är på Kates skivor innehåller Sensual World en hel del bra alster, och några lite trista. Love And Anger har alltid varit en favorit, ganska fartfylld, glad och energifylld. På gitarr i den låten hörs David Gilmour, mannen som hjälpte Kate att träda fram i rampljuset vid karriärens början och som sedan har funnits vid hennes sida vid tillfällen. Love And Anger efterföljs av en av Kates mest suggestiva låtar, The Fog. Det är en låt som suger dig in i, ja, kanske en dimma.

 
B-sidan öppnar med Deeper Understanding som handlar om en persons relation till sin dator, en relation som tycks vara viktigare än den med människor. Kanske siade Kate här om framtiden och det som väntade i vår värld med Internet, Facebook och vinylbloggar. En bra låt även om jag inte här helt förtjust i refrängens elektroniska röst.

På plattans mest bombastiska nummer Rocket’s Tail får den bulgariska kören Trio Bulgarka stort utrymme, vilket är positivt. De hörs också på två andra låtar på plattan. Skivan avslutas med vackra och lugna This Woman’s Work som får även de mest hårdhjärtade tårögda. Som vanligt hanterar Kate pianot.

 
Jämfört med Kates övriga alster står sig Sensual World ganska bra. Den är mer lättillgänglig än hennes tidigare plattor, på gott och ont. I många av låtarna sjunger Kate med en betydligt mjukare röst än vanligt, ja, man kanske skulle kunna kalla den sensuell. Soundet är överhuvudtaget ganska mjukt och det är en välproducerad platta, Kate själv är producenten. Jag har lite svårare att uppleva en helhet på Sensual World jämfört med de tidigare plattorna, istället består den av ett antal individuella sånger, som var för en i och för sig är bra. Men plattan tappar lite i helhetsbetyget på grund av detta. Hur som helst är det ett bra album som kan vara en lagom startpunkt när det gäller Kate. Musiken ligger ett snäpp närmare listpopen än föregående skivor, men inte för nära. Lite mindre artrock och lite mer pop, kanske.

 
Tracklist

Side A
1. The Sensual World 3:53
2. Love And Anger 4:42
3. The Fog 5:01
4. Reaching Out 3:11
5. Heads We’re Dancing 5:15

Side B
1. Deeper Understanding 4:40
2. Between A Man And A Woman 3:29
3. Never Be Mine 3:42
4. Rocket’s Tail 4:03
5. This Woman’s Work 3:31


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar