Temat för dagen är troligen den skiva i samlingen jag betalat mest för, men eftersom jag inte har för vana att betala alltför höga priser för mina skivor så är det inga astronomiska summor det handlar om. Har man barn hemma som vill ha mat på bordet så är det svårt att rättfärdiga inköp av skivor som kostar en veckas föda… Några hundralappar fick jag slänga upp för den, men enbart öppningsspåret Gimmie Shelter är värd den summan.
Jag stötte på plattan när den precis anlänt affären, men jag
tvekade. När den fortfarande fanns kvar några veckor senare såg jag det som ett
tecken på att jag skulle köpa den. Det gäller att hitta tecken i verkligheten
när man behöver dom. Mitt exemplar är en tidig pressning från -69 i mycket fint
skick, den har affischen och flyern för Stones fanclub kvar, helt
felfria. Innehållet i form av musiken är också bra, detta är en klassiker med
ett par av Stones mest kända låtar.
Affischen inne i omslaget |
Let It Bleed var den sista platta som Brian Jones var med
på, han dog några månader innan den gavs ut och han är med på två låtar.
Plattan är också den första där hans ersättare Mick Taylor spelar, också han på
två låtar.
Plattan öppnar som sagt med Gimmie Shelter som i min värld är Stones bästa alster och en av de
bästa låtarna som 60-talet lyckades ta fram. Även om jag har hört den mycket,
och den dyker upp i olika sammanhang, så tröttnar jag inte på den. En ganska
mörk låt med ett återhållsamt ös. Mick Jaggers sång överträffas av Merry
Claytons fantastiska sånginsats och hon ger låten en extra dimension, ja, utan
henne hade låten troligen inte alls varit densamma. Tydligen fick Merry ett
missfall när hon kom hem från inspelningen, vilket vissa hävdar berodde på
ansträngningen som krävdes av de höga toner hon sjöng.
Omslagets baksida |
Men det finns även annat bra på plattan. B-sidan öppnas
t.ex. av den mörka och hypnotiska Midnight
Rambler och plattan avslutas med en annan klassiker i form av You Can’t Always Get What You Want, en
låt som jag i och för sig aldrig varit överförtjust i. Titellåten, A-sidans
sista nummer, är väl i det närmaste också en klassiker. Det har spekulerats i
om Let It Bleed på något sätt var en drift med Beatles låt/platta Let It Be, men
svaret på det vet väl bara Stones själva.
Förutom de mer välkända låtarna finns även en del annat bra
på plattan, och en del mindre bra. På You
Got The Silver sjunger Keith Richards för första gången en hel låt själv
och den är bra, låter en hel del som Dylan. Country
Honk är en version av Honky Tonk
Woman och är mindre bra. De får också med en cover i form av Love In Vain som är skriven av Robert
Johnson, ganska bra. Monkey Man
tycker jag är helt OK medan Live With Me
inte är en favorit. Och då har jag nog nämnt alla låtar. Jag har
aldrig varit något stort Stonesfan men kan inte tycka annat än att Let It Bleed
är en riktigt bra platta. En lite mörk platta från då en del mörka saker pågick
(de flesta brukar syfta på Vietnamkriget när man säger så). Det klassiska, lite glättiga,
omslaget är på många sätt en kontrast till musiken.
Och om någon undrar, Gimmie Shelter stavas så på omslaget. Men
nu för tiden heter den Gimme Shelter i de flesta sammanhang.
Tracklist
Side A
1. Gimmie Shelter 4:302. Love In Vain 4:19
3. Country Honk 3:07
4. Live With Me 3:33
5. Let It Bleed 3:33
Side B
1. Midnight
Rambler 6:522. You Got The Silver 2:50
3. Monkey Man 4:11
4. You Can’t Always Get What You Want 7:28
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar