måndag 26 augusti 2013

Small Faces – ”Ogden’s Nut Gone Flake” (1968)
 

Det här är en liten pärla till platta. En lagom psykedelisk skapelse som är kul att lyssna på, även om det kanske blir lite för roligt och tramsigt ibland. De flesta anser att Ogden’s Nut  Gone Flake var Small Faces främsta skapelse.

A-sidan är av det traditionella slaget på så sätt att det är en uppsättning fristående låtar, medan B-sidan består av ett sammanhållet tema där en berättarröst berättar om Happiness Stan som ger sig ut på sökande efter svaret på var halva månen tagit vägen. Som extra plus får han dessutom reda på meningen med livet efter ett möte med Mad John. Berättelsen varvas med skön musik.

Personligen tycker jag bäst om A-sidan, vilken består av en rad fantastiska låtar. Den öppnar med den lite bombastiska och instrumentala titellåten för att därefter fortsätta mot ännu högre höjder. A-sidan tillhör för tillfället en av mina absoluta favoriter när de kommer till musik från den psykedeliska eran. Riktigt bra skapelser.

 
B-sidan är också bra, låtarna är sköna men jag tycker det blir lite tramsigt med berättelsen om Happiness Stan. Jag hade nog tyckt det var bättre om de hade berättat historien med enbart musik. Den talade berättelsen tar upp lite väl mycket tid, dessutom. Men som sagt, låtarna är bra när man slutligen får höra dom.

Från början var omslaget till plattan runt som de tobaksburkar det parodierar. Men det blev för dyrt, så efter ett tag ersatte ett vanligt, kvadratiskt, omslag det. Jag har såklart ett kvadratiskt omslag, när ett orginalomslag för ovanlighets skull dyker upp kostar det ofta 1000-1500 kr, enligt en skivbörshandlare jag pratade med.

 
Small Faces kunde aldrig spela hela Ogden’s Nut Gone Flake live då musiken är lite för komplex, speciellt B-sidan med mycket studiopålägg. 1969 slutade Steve Marriott i bandet, och ersattes sedmera av Ron Wood och Rod Stewart. Bandet förkortade då namnet till Faces.

Odgen’s Nut Gone Flake är en platta som kan rekommenderas, speciellt om man gillar musik från 60-talets andra hälft med en psykedelisk touch. Att det blir lite väl tramsigt emellanåt kan man stå ut med. Jag fick leta ganska länge innan jag slutligen hittade den i en skivbörs i Uppsala, men säkerligen går det snabbare via nätet om man är intresserad.

 
Tracklist

Side A
1. Ogden’s Nut Gone Flake 2:26
2. Afterglow Of Your Love 3:31
3. Long Agos And Worlds Apart 2:35
4. Rene 4:29
5. Song Of A Baker 3:15
6. Lazy Sunday 3:05

Side B
1. Happiness Stan 2:35
2. Rollin’ Over 2:50
3. The Hungry Intruder 2:15
4. The Journey 4:12
5. Mad John 2:48
6. Happy Days Toy Town 4:17



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar