söndag 11 november 2018

Dan Fogelberg - "The Innocent Age" (1981)


En av flertal plattor i samlingen som jag hittat i en skivbörs, som haft en intressant utstrålning, recensionerna på nätet verkar allmänt positiva, så jag har slagit till. Såklart brukar priset på de flesta av dessa skivor vara 15-20 kr, så det är alltid värt en chansning. I detta fall slog inte chansningen väl ut, det är inte ett album som faller mig i smaken.

Dan Fogelberg, han skulle ju kunna vara svensk, och faktum är att han far hade svenskt påbrå (mamman skottskt). Han var amerikan, avled 2007, endast 56 år gammal i cancer. The Innocent Age, en dubbelplatta, var hans sjunde studioalbum, och ett av hans mest framgångsrika, det genererade ett antal hits i USA. Musiken definieras oftast som soft rock, och jag skulle vilja addera countryrock. Det låter ofta Eagles, mycket stämsång, och låtar i samma just Eaglesstuk. Emmylou Harris gästsjunger på en sång, på en annan hörs Joni Mitchell i bakgrunden, Al Perkins dyker ofta up på steel guitar, samt en massa andra musiker som medverkar. Dessutom utgör plattan ett sammanhållet tema i form av livets olika skeden, från födsel till död. Det skulle ju kunna vara intressant, men, nej. Hade jag inte läst på Allmusic att plattan utgjorde ett tema, hade jag nog inte förstått det. Tycker inte det framgår så tydligt i texterna.



Ofta hittar man ju någon låt på skivor som dessa som man faller för, som gör att inköpet ändå känns rättfärdigat. Tyvärr gör jag inte det på The Innocent Age, och det beror på att soft rock/countryrock helt enkelt inte är min grej. Det låter alldeles för trist och smörigt i mina öron. Gillar man Eagles, eller andra band som ägnar sig åt sådan musik, då är säkert det här en bra skiva. Det är ett luftigt, klart sound. Låtarna, utifrån sitt sammanhang, håller hög kvalitet. En dubbelplatta, så man får många minuters musik. Men inget för mig.


Tracklist

Side A
1. "Nexus" – 6:04
2. "The Innocent Age" – 4:15
3. "The Sand and the Foam" – 4:19
4. "In the Passage" – 6:28

Side B
1. "Lost in the Sun" – 3:53
2. "Run for the Roses" – 4:18
3. "Leader of the Band" – 4:48
4. "Same Old Lang Syne" – 5:21

Side C
1. "Stolen Moments" – 3:12
2. "The Lion's Share" – 5:10
3. "Only the Heart May Know" – 4:09
4. "The Reach" – 6:30

Side D
1. "Aireshire Lament" – 0:52
2. "Times Like These" – 3:02
3. "Hard to Say" – 4:00
4. "Empty Cages" – 6:24
5. "Ghosts" – 7:16



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar