måndag 26 november 2018

Made In Sweden - "Where Do We Begin" (1976)


Jag ville ge Jojje Wadenius en till chans, så låt oss titta på Made In Swedens sista platta, ett band han var medlem i. I slutet på 60-talet och början på 70-talet spelade bandet in ett antal plattor, sedan stack Jojje till USA och spelade med Blood, Sweat And Tears. När han kom tillbaka till Sverige återskapade han Made In Sweden, där bara han själv var kvar av originalmedlemmarna (tror jag). Med andra ord ett helt nytt band. Övriga medlemmar var Tommy Körberg, Pekka Pohjola, Vesa Aaltonen, samt Wlodek Gulgowski. Sverige, Finland och Polen representerade. Roligast tycker jag att det är att hitta Tommy Körberg här, honom förknippar jag mest med annan sorts musik, och har ingen som helst relation till den yngre versionen av honom.

Jag hittade den här skivan i Sverige, hade ingen koll på Made In Sweden, men visste att en del ansåg att de har en given plats i Sveriges progressive historia. Eftersom jag precis skulle flytta till Montreal tänkte jag att skivan eventuellt skulle vara svårare att få tag på här och därmed betinga ett lite högre pris. Kanske något av en raritet. Jag skulle kunna sälja den, eller byta mot två andra skivor. Det var väl en idé som inte helt stämmer med verkligheten.


Även om jag finner skivan lite roligare än Jojjes soloplatta Cleo, så kan jag inte påstå att den är speciellt intressant. Den brukar definieras som progressive, men jämför man med band som King Crimson, Gentle Giant, Genesis och andra auktoriteter i genren, så är det inte mycket prog att tala om. Mer åt det lättsamma jazzfusionhållet. Det bjuds både på sång och instrumentala nummer, och musikerna tillhör med största sannolikhet toppskiktet, men det lyfter aldrig. Bäst är de instrumentala låtarna, Körbergs sång är inget jag faller för. En låt som Manhattan Vibes är nog en helt OK låt inom sin genre, men eftersom jag och jazzfusion aldrig varit så tighta, är det ändå inget för mig. Låtens avslutningsnummer, 43 Sec. Of Arc Per Century, upplever jag som den "svåraste" låten, men samtidigt den mest intressanta. Jag har inte hört någon av Made In Swedens tidigare plattor, kanske de passar mig bättre.


Tracklist

Side A
1 Where Do We Begin 4:27
2 Manhattan Vibes 7:05
3 Pop-Poem 3:38
4 Our Man 5:02

Side B
1 We Must Be Crucified 4:02
2 Lady G 4:13
3 Sometimes 1:49
4 43 Sec. Of Arc Per Century 10:02



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar