Det här är en lite udda fågel i samlingen. Jag har inte många jazzplattor, och ännu färre med frijazz, avantgarde jazz, fusion eller vad man nu ska kalla det här. Den är inte helt lätt musik att ta till sig inledningsvis. Jag fick den i födelsedagspresent av en av min frus släktingar, jag tackar henne för möjligheten att vidga mina vyer.
Johnny Dyani och Mongezi Feza härstammar från Sydafrika men lämnade landet 1964, Okay Temiz härstammar från Turkiet. De for alla runt i världen och spelade med olika artister under 60-talet, där trumpetaren Don Cherry (far till Eagle-Eye Cherry och styvfar till Neneh Cherry och Tityo) var gemensam nämnare, då Temiz och Feza ett antal år ingick i The Don Cherry Trio. 1972 bildade de tre musikerna gruppen Music For Xaba, de repade några dagar och gav sig ut på en kort turné i Sverige. De hade spelningar i Uppsala, Örebro och Stockholm. Plattan är en liveinspelning från en av konserterna i Stockholm, på Teater 9, inspelad 2:a november 1972.
Dyani spelar bas, piano och sjunger, medan Temiz är slagverkaren och Feza spelar trumpet och percussion. Det är olika musikaliska tradtioner som möts i någon sorts smältdegel inom jazzens genre. Det är fyra låtar på plattan. Öppningslåten Idyongwana kretsar kring en trumrytm där sång i form av "Za la ba la ba" hörs med jämna mellanrum, och fler och fler rytmer läggs på under låtens gång. Här och där hörs Feza spela på en conch, ett instrument skapat av en stor snäcka. En något oväntad inledning. Andra spåret Feelings är mer en renodlad frijazz/avantagardejazz skapelse. Trumpeten spelas i ett rasande tempo ackompanjerad och trummor och bas. Ibland har jag svårt att höra hur de relaterar till varandra, men jag är ju en ganska oerfaren jazzlyssnare. Det känns som en låt som ställer ganska höga krav på lyssnaren.
Sida B öppnar med den något mer lättillgängliga Traditional South African Songs, som man kan säga är ett medley av olika sydafrikanska sånger, med en tydlig jazzkrydda. Troligen skivans mest lättlyssnade låt, vilket inte betyder att det är någon form av Svenstopp. Sista låten Görans Söder tar åter lyssnaren tillbaka till den friare jazzens marker.
En skiva som utmanar, men som också utvidgar samlingens bredd. Troligen inte för vem som helst, men gillar man den fria jazzen och dess kreativa explosioner, så kan det kanske vara något. En intressant mix av olika musikaliska tradtioner som möts i jazzens land. Xaba betyder Gud, vilket Dyani förklarar i omslagets text, är lika med kärlek. Trion gav ut en andra platta 1980, som jag inte har hört
Tracklist
Side A
1. Idyongwana 8.30
2. Feelings 12.50
Side B
1. Traditional South African Songs 9.33
2. Görans Söder 11.33
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar