fredag 23 november 2018

Georg Wadenius - "Cleo" (1987)

Georg "Jojje" Wadenius är en av Sveriges mest framgångsrika musiker ur ett internationellt perspektiv. Han är främst gitarrist, men spelar också en del andra instrument samt både skriver och producerar musik. Han var bl.a. medlem i Made In Sweden ett antal år, senare medlem i Blood, Sweat and Tears 1972-1975. Mellan 1979-1985 var han fast medlem i Saturday Night Lives husband, och under dessa år var han också flitigt använd studiomusiker i New York. Utöver detta har han gjort mängder av musik, både egna skivor och medverkat på andras, samt turnerat flitigt. Hans CV är långt. Allra mest känd för folk i min generation är han troligen för musiken i Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va stor, där speciellt inledningslåten till den förra är en klassiker alla kan. Som jag förstår det bor han i Oslo idag och fortsätter med ett ganska intensivt musicerande.

Sida A på Cleo är inspelad 1987 i Sverige med svenska musiker, medan sida B är inspelad 1984 i New York med amerikanska musiker. Wadenius har skrivit all musik. Bakgrunden till skivans skapande har jag inte kunnat få fram, om det här upplägget var planerat från början eller om skivbolaget helt enkelt har tagit ett antal överblivna inspelningar och skapat en platta. Personligen hittade jag skivan i någon nätbutik där den reades ut billigt, och hade så pass respekt för Jojjes namn att jag tänkte det var värt en chansning.


Skivan är dock inget för mig. Musiken kan beskrivas som lättviktig fusion, instrumentala låtar, med luftiga arrangemang där gitarren oftast står i fokus. Men musiken har en tendens att nästan korsa markerna in i elevator music genren. Det är ett snällt sound, och låtar som bara glider av en som olja. Inget som greppar tag i mig. Att det är inspelat på 80-talet hörs tyvärr, då årtiondet sätter en tydlig prägel på musiken, speciellt de typiska syntharna, och i någon låt elektroniska trummor. Jag har aldrig tyckt om 80-talssoundet.

Kanske kan det funka som bakgrundsmusik hemma, när jag vill har någon form av lättsmält musik som inte kräver något emotionellt engagemang. Gillar man lite småjazzig fusion, av det lugnare och stillsammare slaget, kan det kanske vara något. Personligen lyssnar jag hellre på Kalles Klätterträd.


Tracklist

Side A
1 Cleo 4:57
2 Caribbean Stride 6:11
3 Atlantis 4:20
4 A Gilly Soose 3:45

Side B
1 Gravity Boots 7:48
2 The Lady Laughs 5:25
3 Delusions Of Adequacy 3:47




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar