torsdag 5 oktober 2017

Andy Summers - "XYZ" (1987)


Vi fortsätter på temat medlemmar i The Police, denna gång gitarristen Andy Summers. The Police lade ned 1986 så vid tiden för denna skivas release stod Summers på egna ben. Jag har aldrig varit ett jättefan av The Police och har ingen av deras plattor, anledningen till att jag har XYZ är helt enkelt att jag hittade den i en skivbörs runt hörnet med en prislapp på 15-20 kr. Så jag tänkte det kan vara värt det för att få höra hur Summers, som jag förstått anses vara en bra gitarrist, låter som soloartist.

Summers tre barn bär tydligen mellannamnen X, Y och Z, så därifrån kommer skivans titel. Det här får ju en onekligen att tänka att Summers har ett visst sinne för humor, om än lite märkligt, kanske. När jag funderade på namn till mina barn förespeglade det mig inte för bråkdelen av en sekund att ge dom en bokstav i mellannamn. Jag behöver bli mer öppensinnad. Kanske L, S och D skulle vara sköna mellannamn, om man hade tre barn, som Summers?


Det här är den enda skiva i Summers katalog där han sjunger, övriga är instrumentala. Jag tycker hans sångröst är OK, den är ganska mörk och dov, men kan upplevas som tämligen platt och uttryckslös i längden. Jag hade väntat mig mer fokus på gitarren på en soloplatta med Summers, men det är det inte. Gitarren får egentligen inte mer utrymme än normalt på en pop/rockplatta. Skivan är utgiven 1987 och det hörs. Jag har svårt för det typiska 80-talssoundet, och även om det inte går till en extrem på XYZ är det tillräckligt för att jag inte ska gilla det. Det är trummaskiner och alldeles för dominerande synthar (ibland).

Någon låt här och där är OK, och med ett annat sound skulle de vara ännu bättre, men på det hela taget är låtarna inte mer än genomsnittliga, inget utöver det vanliga. Summers bjuder på en ganska ordinär pop/rockplatta som i alla fall jag kan klara mig ganska bra utan. Så inget man behöver springa till skivaffären för (eller söka upp på Spotify).


Tracklist

Side A
1 Love Is The Strangest Way 4:20
2 How Many Days 5:71
3 Almost There 4:30
4 Eyes Of A Stranger 4:47
5 The Change 2:53

Side B
1 Scary Voices 4:37
2 Nowhere 4:35
3 XYZ 2:46
4 The Only Road 3:40
5 Hold Me 4:48



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar