måndag 23 oktober 2017

Roxy Music - "Country Life" (1974)


Det här var bandets fjärde LP, och en platta som rankas högt (ofta högst) i deras katalog av både fans och kritiker. Dessutom plattan med det mest vågade omslaget, det censurerades i flera länder, där den såldes antingen täckt av omslagspapper eller med modellerna helt enkelt bortretuscherade. Min fru tillåter inte plattan att ligga framme, så även i mitt hem är den censurerad. Jag tycker det är en helt OK platta, men ju längre det gick från Brian Enos avhopp från bandet (efter andra skivan), desto mindre spännande tycker jag Roxy Music blev. Konstnärliga ambitioner byttes ut mot mer rak glamrock. Många fans gladdes, men inte alla.

Omslaget censurerat
Största hiten från plattan var väl All I Want Is You, vilken återfinns på skivans första sida. Personligen tycker jag den sidan faktiskt är lite trist. Höjdpunkten här i min värld är Out Of The Blue där den flitigt använda flangingeffekten får det att låta som om Hawkwind är med och kompar. I övrigt är flertal låtar ganska stökiga och högljudda, och eftersom jag alltid föredragit bandets lugnare skapelser passar det mig inte riktigt.

B-sidan finner jag betydligt intressantare vilken öppnar med den lugnare och mörkare Bitter Sweet, som här och där bryts av, av tyskinfluerad kabaretmusik. Kvinnorna på omslaget är Constanze Karoll och Eveline Grunwald som Ferry träffade i Portugal. Han övertalade dom att förutom pryda omslaget även översätta delar av texten i Bitter Sweet till just tyska. Skivan fortsätter sedan med Triptych, som istället för tysk kabaretmusik nästan har medeltida influenser. Dessa låtars mer udda utformning gör dom till de mest intressanta låtarna på skivan.


Plattan avslutas med ett ode till Jerry Hall, som skulle komma att pryda bandets nästa skiva Siren. Låten heter Prairie Rose, och för att vara en kärlekslåt innehållande slidegitarr är den riktigt skön. Även om Country Life hyllas av många, stämmer jag inte riktigt in i dessa körer. Mycket av det experimentella har skalats bort, och musiken är generellt rakare, stökigare och enklare jämfört med tidigare plattor. B-sidan räddar dock LP:n tack vare dess mer intressanta skapelser, så på det hela taget är det ändå en ganska bra platta.


Tracklist

Side A
1. The Thrill of It All 6:24
2. Three and Nine 4:04
3. All I Want Is You 2:53
4. Out of the Blue 4:46
5. If It Takes All Night 3:12

Side B
1. Bitter-Sweet 4:50
2. Triptych 3:09
3. Casanova 3:27
4. A Really Good Time 3:45
5. Prairie Rose 5:12



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar