måndag 2 oktober 2017

Wire - "Object 47" (2008) + "Read & Burn 03" (EP, 2007)

Den här plattan köpte jag egentligen av en enda anledning, omslaget. Som född och uppväxt i Uppsala kunde jag inte låtar bli, alla bekanta med staden noterar nog vad bilden föreställer. Först kunde jag dock inte tro det stämde, vad gör Uppsalas vattentorn på omslaget av ett album med Wire, ett legendariskt brittiskt punkband? De måste ha ett liknande vattentorn i England, ritat av samma arkitekt. Men gåtan fick sin lösning när jag tog del av det faktum att bandets basist Graham Lewis är bosatt i Uppsala sedan slutet på 80-talet, tack var att han mötte kvinnan som senare blev hans fru i staden. Han är förstås den som tagit fotona på Uppsalas vattentorn, det är några till på innerkonvolutet.

Det här var Wires 11:e studioalbum, och deras 47:e objekt i diskografin, därav titeln. Som vanligt är bandets art-post-punk-pop av hög kvalitet, det är ett gediget album. Det här är den fjärde plattan jag införskaffade med Wire, så min kunskap om bandets musik är relativt begränsad. Men jämfört med mina andra Wireskivor är Object 47 ganska fartfylld och uptempo hela tiden, de mörka, lugna, suggestiva låtarna/ljudskapelserna hittas inte på skivan, vilket är något jag kan sakna. Jag har tilltalats av dessa pauser från de mer tempofyllda låtarna tidigare, det skapar en intressant kontrast.


Det här var första skivan utan gitarristen Bruce Gilbert, så bandet hade blivit en trio. Trots avsaknaden av de mer suggestiva alstren gillar jag skivan, speciellt låtarnas refränger har en tendens att fastna i skallen. Catchy är ett engelskt ord man använder om låtar som har en tendens att haka fast i folk, och många av låtarna på Object 47 är catchy - catchy art-punk-pop.

Som en extra bonus så har bandet/bolaget stoppat ned EP:n Read & Burn 03 från det föregående året i konvolutet. Fyra låtar bjuds på här, vilka också är sköna skapelser. Den inledande nästan 10 minuter långa 23 Years Too Late är väl den som är den mest udda skapelsen, även om den inte på något sätt är "svår". Men här kompenseras jag lite angående LP:ns avsaknad av mer udda låtar/musikaliska experiment.

Så på det hela taget en skönt, fartfyllt album. Wire vilar tydligt i punken, trots diverse andra influenser, så är man allergisk mot punk kanske man inte gillar Object 47. Men det är melodiöst, catchy refränger, och inte så neurotisk stämning som på några av deras andra plattor.

Uppsala vattentorn i helfigur (bilden ej från skivan)


Tracklist

Side A
1. One Of Us
2. Circumspect
3. Mekon Headman
4. Perspex Icon
5. Four Long Years

Side B
1. Hard Currency
2. Patient Flees
3. Are You Ready
4. All Fours


Read & Burn EP

Side A
1. 23 Years Too Late
2. Our Time

Side B
1. No Warning Given
2. Desert Diving




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar