måndag 16 oktober 2017

Roxy Music (1972)


Roxy Musics självbetitlade debutalbum fick jag i julklapp av min mamma för några år sedan (tack!), den var tydligen inte så lätt att hitta i Uppsala. Det är en tysk pressning från 1977 har jag lyckats klura ut. I gatefoldomslaget finns bandets förste basist Graham Simpson med på foto, och singeln Virginia Plains, som släpptes strax efter albumet, är inte tillagd. På de amerikanska utgåvorna var istället basisten Rik Kenton avporträtterad, han spelade bas på Virginia Plains, en låt som också var tillagd på USA-plattorna. Graham Simpson hade då lämnat bandet, och som jag förstått det har inte Roxy Music haft någon riktigt fast basist sedan dess.


Det är en bra skiva, en respektingivande debut. Det producerades av Peter Sinfield, som precis lämnat King Crimson där han varit textförfattare. På flera ställen har jag läst att musikerna vid denna tid inte var speciellt skickliga, förutom trummisen Paul Thompson, men jag kan inte påstå att jag har noterat något negativt. Det är en salig blandning av rockn'roll, glam och avantgarde. Brian Eno var ju medlem i bandet de första åren, och han var den främste motorn angående bandets öppenhet gentemot art och avantgarde. Och personligen är det det som jag gillar bäst. Så den stökiga öppningen Re-Make/Re-Model som många gillar, tycker jag är sisådär. Istället fastnar jag för låtar som Ladytron, 2HB eller den sju minuter långa Sea Breezes. De är inga svåra låtar, inte alls, istället är det sköna låtar med ett lite annorlunda sound, ofta tack vare Enos elektroniska påhitt. Sångaren Bryan Ferry har skrivit alla låtar, och han är onekligen en bra låtsnickare.

Första sidan är lättast att ta till sig, tycker jag. Andra sidan innehåller något svårare låtar, som man behöver lite mer tid för att lära känna. Inte Roxy Musics bästa album, men en fin debut som absolut är värd att ha i samlingen. Kan nämnas att kvinnan på omslaget för ovanlighetens skulle inte var Bryan Ferrys flickvän för tillfället, hon är modellen Kari-Ann Muller, som senare gifte sig med Mick Jaggers bror Chris Jagger.


Tracklist

Side A
1. Re-Make/Re-Model 5:14
2. Ladytron 4:26
3. If There Is Something 6:34
4. 2HB 4:30

Side B
1. The Bob (Medley) 5:48
2. Chance Meeting 3:08
3. Would You Believe? 3:53
4. Sea Breezes 7:03
5. Bitters End 2:03



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar