torsdag 26 oktober 2017

Evabritt Strandberg, Fillie Lykow & Jan-Olof Strandberg - "En Sång, Ett Vapen" (1965)


Evabritt Strandberg är troligen mer känd som skådespelerska, men hon har även uppträtt en hel del som vissångerska och 1995 erhöll hon Cornelis Vreeswijk-stipendiet. En Sång, Ett Vapen var hennes skivdebut. Vilka hennes medmusiker är har jag ingen aning om. Jag är ganska säker på att det här var ännu ett album jag räddade ur mina föräldrars samling när de var på väg att göra sig av med den.

Skivomslaget ger inte så mycket information, förutom låttitlar och att den kostade 9.75 kr. På vissa bilder jag sett på nätet har det varit med ett textblad, så där ges säkert mer information om plattan och dess innehåll. Det är ovanligt lite fakta att ta del av online när det gäller den här skivan, så mina kunskaper är ytterst begränsade. Året var ju i alla fall 1965 och Franco hade makten i Spanien, vilket hela skivan är en stor protest mot. Varje låt handlar om Spanien och den politiska situationen där, och mellan varje låt så läser antingen Evabritt (antar jag) eller en av de manlige musikerna en text på ämnet. Det kan vara någon form av berättelse, ibland i det närmaste poesi/prosa. På sätt och vis är det ju lite kul, eftersom det ett relativt ovanligt upplägg på en skiva, idag i alla fall.

Här hade priset gått upp, minsann!

Musiken är ganska sparsmakad, det är visor ackompanjerad av en gitarr, ibland finns en trumpet med, ibland något slags slagverk och någonstans hörs en flöjt. Tempot är lugnt, som det oftast är i visor. Men det är ingen skiva i min smak utifrån en musikalisk synvinkel. Ganska tråkiga låtar och primitivt sound. Det var länge sedan Franco försvann från jorden, så just den specifika kampen är inaktuell, men som ett tidsdokument kan skivan vara lite intressant. Att fascismen lever vidare idag, kanske inte exakt i den form Franco stod för, är förstås en annan fråga och eventuellt skulle det behövas nya protestskivor idag på ämnet. Med ett skönare sound och bättre låtar, hoppas jag.

Eftersom jag primärt lyssnar på musik för en musikalisk upplevelse är det ingen skiva jag kommer spela i framtiden, och kan inte heller med gott samvete rekommendera den. Visst, budskapet och kampen är ädel, men jag blir ganska uttråkad av musiken och de lästa texterna. Att ett helt gäng låtar dessutom upprepas gör inte saken bättre.


Tracklist

Side A
1 Natten Är Svart
2 Den Svarta Tuppen
3 Blommorna I Madrid
4 Frihet
5 Jag
6 Mordet I Katedralen
7 Ur Akrobat I Luften
8 Vaggvisa
9 Ur Om Jag Skall Vara Uppriktig

Side B
1 Sången Om Julian Grimau
2 Bokslut
3 Natten Är Svart
4 Den Svarta Tuppen
5 Blommorna I Madrid
6 Mordet I Katedralen
7 Vaggvisa
8 Sången Om Julian Grimau

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar