fredag 20 oktober 2017

Zabriskie Point (Soundtrack, 1970)


Den här plattan har jag haft länge, men kan inte påstå att jag lyssnat på den så mycket. Anledningen till inköpet var att Pink Floyd har några spår med som inte hittas på någon annan skiva. Det är en cut-out, kostade mig nog inte speciellt mycket.

Filmen gjordes av italienaren Michelangelo Antonioni, som några år tidigare gjort den kanske mer kända Blow-up. Jag har inte sett filmen, och har inga tankar på att göra det, men har tagit del av handlingen via nätet. Studentoroligheter, polis blir skjuten, student flyr ut i öknen, träffar kvinna, student återvänder till staden och blir skjuten. Ungefär så. Filmen fick ett mycket svalt mottagande av både publik och kritiker och blev en ekonomisk flopp, under årens lopp har dock dess anseende höjts något och fått en kultstatus.

Pink Floyds alster som motiverade inköpet är tre till antalet, ett instrumentalt flummigt jam som öppnar plattan, Heart Beat, Pig Meat, sedan en mer "normal" sång med verser och refränger, Crumbling Land, som faktiskt är helt OK, bästa låten på skivan, lite småflummig sådär. Avslutningsnumret är en återinspelning av klassikern Careful With That Axe Eugene som här fått det fantasifulla namnet Come In Number 51, Your Time Is Up. Den låter ganska annorlunda än originalet i mina öron, men det gör ingen större skillnad, jag har aldrig gillat låten.

Efter att på senare år upptäckt Grateful Dead tycker jag det är lite kul att de också representerar på plattan. Ett 2½ minuter utdrag från jammet Dark Star och sedan får man äran att höra Garcia på egen hand sitta och plinka på gitarr på låten Love Scene. Men i ärlighetens namn är ingen av låtarna nödvändiga för ett bra och meningsfullt liv.


Den låt som faktiskt sätter sig i skallen på mig och som jag lite småirriterat kommer på mig själv att sjunga på är klassikern Tennessee Waltz, skriven 1945 och framförd av Patti Page. Mina familjemedlemmar gillar inte heller när jag skrålar på den.

Det är ett ganska spretigt album. Skivan bjuder på psykedelia, country, folk och jag vet inte vad. Det blir en lite för blandad upplevelse. Michelangelos idé, enligt baksidan på omslaget, var att filmen är inte något man ser på, den upplever man, och musiken är del av filmen och upplevs alltså på samma sätt. Eller något ditåt. Men soundtracket blir inte någon större musikalisk upplevelse för mig, kanske behövs filmens visuella stimuli för att upplevelsen ska bli fullständig. Inget måste i skivhyllan med andra ord.


Tracklist

Side A
1 Pink Floyd - "Heart Beat, Pig Meat" 3:10
2 The Kaleidoscope - "Brother Mary" 2:39
3 The Grateful Dead - "Excerpt From Dark Star" 2:32
4 Pink Floyd - "Crumbling Land 4:13
5 Patti Page - "Tennessee Waltz" 3:05
6 The Youngbloods - "Sugar Babe" 2:10

Side B
1 Jerry Garcia (The Grateful Dead) - "Love Scene" 7:03
2 Roscoe Holcomb - "I Wish I Was A Single Girl Again" 1:53
3 The Kaleidoscope - "Mickey's Tune" 1:39
4 John Fahey - "Dance Of Death" 2:39
5 Pink Floyd - "Come In Number 51, Your Time Is Up" 4:57


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar