måndag 23 oktober 2017

Köttgrottorna - "Halvdöd" (1987)


Köttgrottorna har länge tillhört eliten inom Sveriges punkscen. Bandet skapades redan 1983, de första två åren uppträdde de mer som ett plojband, men därefter ändrades inriktningen till en mer seriös. 1987 bestod gruppen av Stefan "Mongo" Enger på bas och sång, "Happy" Törnblom på trummor, Janne Olsson på gitarr och sång och Guld-Lars på gitarr. Den sistnämnde hade tidigare spelat i bl.a. KSMB. Bandet existerar än idag, dock som en trio i och med Guld-Lars bortgång 2015. Stefan "Mongo" råkar vara min kusin, blod är tjockare än vatten, så i dagens inlägg har allt vad som stavas objektivitet och kritik flugit all världens väg. Idag älskar alla Köttgrottorna.


Halvdöd, som var deras andra LP, består av en liveinspelad sida (sida A), och en studioinspelad (sida B). Liveinspelningen är från en konsert i ABF-huset i Jakobsberg. Personligen gillar jag den studioinspelade sidan bäst, även om livekonserten också har sin charm. Icke förvånande är livesidan lite ruffigare och mer oslipad, självklart är det fartfyllt och både bandet och publiken verkar ha roligt. Min favoritlåt från konserten är avslutningsnumret Människor Smakar Gott, men alla låtar äger en egen skönhet.


Studioinspelningen föredrar jag bland annat för att den innehåller lite fler nyanser. Det är inte enbart rak punk, bas-trummor-gitarr-sång. Det bjuds på något lite lugnare nummer, någon klaviatur/synth smyger sig in etc. vilket ger en lite mer variation. Soundet i det studioinspelande tilltalar mig också mer, lite mer snyggt och slipat. Samtliga låtar på skivan är egna kompositioner förutom Afzeliuscovern Svarta Gänget på B-sidan. Det kanske smickrar Afzelius att Köttgrottorna spelade in den, men personligen tycker jag nog bandets egna låtar håller högre klass. Min egna favorit från studiosidan är Ekonomimarsch I D-Dur.

Så gillar man punk så tycker jag att man ska försöka hitta den här skivan. Mitt ex fick jag av en av mina farbröder, eftersom han inte längre har en vinylspelare lät han mig välja och vraka i hans samling. Det var som julafton. Skivan bjuder på bandet både i live- och studioformat vilket är intressant. Och få band har ju sådan grym basist och sångare som Köttgrottorna. Jag är ingen punkälskare i vanliga fall, men för Köttgrottorna gör jag ett undantag.


Tracklist

Side A
1 Pendeltåg
2 Flyg Iväg
3 Undergångslåten
4 Jag, Idealist
5 I Väntan På Livet
6 Människor Smakar Gott

Side B
1 Hand I Hand
2 Svarta Gänget
3 Ekonomimarsch I D-Dur
4 Gråa Moln
5 Meatcave Army



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar